Ledig plads Her & Nu - Se mere

Evaluering af den samlede undervisning på HNE 2023/24

I kølvandet på Undervisningsministeriets tematiske tilsyn i 2022/23 har HNE gennemført en omfattende evaluering af vores undervisning med særligt fokus på kvalitetsmålene, vores værdigrundlag og kvaliteten af linjefagsundervisningen. Evalueringen blev gennemført over tre dage i juli 2024 og involverede en grundig gennemgang og diskussion blandt personalet. Denne evaluering er en del af vores kontinuerlige indsats for at forbedre og udvikle skolen til gavn for eleverne.

1. Evaluering i forhold til skolens kvalitetsmål

Aktivt medborgerskab og demokratisk dannelse

  • Status: Vi erkender, at der i år har været behov for yderligere fokus på at give alle elever erfaringer med aktivt medborgerskab og demokratiske principper. Elevrådet har ikke fungeret optimalt.
  • Tiltag: For skoleåret 2023/24 har vi planlagt at styrke elevernes forståelse for demokrati og aktivt medborgerskab. Vi vil understøtte elevrådets arbejde og sikre, at det får en reel indflydelse på skolens hverdag.

Alsidig og nærværende undervisning

  • Status: Det er vores mål at udfordre eleverne ud fra deres individuelle forudsætninger. Dette lykkes i høj grad på C-holdet og i nogen grad på P10 Nord. På A- og B-holdene har holddelingen ikke fungeret optimalt, hvilket har gjort det nødvendigt at justere vores tilgang for at imødekomme alle elevers behov.
  • Tiltag: Vi vil forbedre holddelingsprocessen ved at teste eleverne fagligt i dansk, engelsk og matematik og gennemføre grundige samtaler. Vi introducerer en ny undervisningsform, hvor lærerteams arbejder sammen om større elevgrupper for bedre at udnytte ressourcerne og sikre kontinuitet.

Højt ambitionsniveau

  • Status: Skolen har høje ambitioner inden for faglig undervisning, socialt samvær, vejledning, linjefag og andre aktiviteter. Vi har bemærket, at nogle elever og deres forældre
    fra starten af skoleåret ikke altid har de samme faglige forventninger.
  • Tiltag: Vi vil fortsætte med at gøre undervisningen meningsfuld og nærværende for alle elever og fremhæve vigtigheden af faglig indsats fra starten. Vi vil også styrke
    kommunikationen med forældre for at sikre fælles forventninger.

Glæde ved naturen og friluftsliv

  • Status: Eleverne udvikler generelt en større glæde ved naturen og friluftsliv gennem året. Vi har dog observeret behov for at øge fokus på naturetik og respekt for dyrelivet.
  • Tiltag: Vi vil tydeliggøre vores forventninger til naturetik og integrere beskyttelse af naturen som en grundpille i vores undervisning. Dette inkluderer principper om sporløs
    færdsel og respekt for dyrelivet.

Bæredygtighed

  • Status: Bæredygtighedsperspektivet er til stede i skolens drift, især i køkkenets fokus på at minimere madspild. Der er mulighed for yderligere indsats, f.eks. inden for affaldssortering.
  • Tiltag: Vi vil intensivere vores fokus på bæredygtige praksisser og integrere dem mere i både undervisningen og dagligdagen.

Rummelighed og mangfoldighed

  • Status: Skolen afspejler det omgivende samfund og er rummelig over for elever med forskellige baggrunde og behov. Vi har bemærket behovet for at styrke forståelsen og
    accepten af mangfoldighed i elevgruppen.
  • Tiltag: Vi vil fremme tolerance og forståelse gennem kontaktlærerrollen og integrere disse emner i undervisningen og samtaler med eleverne.

2. Livsoplysning, kulturel forståelse og demokratisk dannelse

  • Tiltag: Vi har udviklet en årsplan for kontaktgruppetiden med fokus på samtaler og oplysning omkring livsoplysning, kulturel forståelse og demokratisk dannelse. Vi forventer, at dette vil have en positiv effekt på elevernes personlige udvikling.

3. Tillid som grundlag for samvær

  • Status: Vores fællesskab bygger på gensidig tillid mellem elever og personale. Vi arbejder aktivt på at styrke denne tillid og opfordre eleverne til at dele deres oplevelser og
    bekymringer i et trygt miljø.
  • Tiltag: Vi vil være åbne og tilgængelige for eleverne og understrege, at vi håndterer problematikker med omsorg og diskretion, for at fremme en kultur præget af tillid.

4. Afslutning af skoleophold før tid

  • Status: I år har 14 elever afsluttet deres ophold før tid af forskellige årsager, primært relateret til trivsel.
  • Tiltag: Vi vil intensivere vores indsats for at sikre elevernes trivsel gennem styrket skolehjemsamarbejde, klar forventningsafstemning og opkvalificering af personalets
    kompetencer inden for kommunikation og konflikthåndtering.

5. Konflikthåndtering

  • Status: Vi har identificeret udfordringer med konflikthåndtering, især i samarbejdet med nogle forældre.
  • Tiltag: For skoleåret 2024/25 vil vi skemalægge og rammesætte kontakten mellem kontaktlærere og forældre. Vi vil også klæde personalet bedre på til at håndtere konflikter
    gennem efteruddannelse og interne workshops.

6. Antimobbestrategi

  • Status: Vores antimobbestrategi fungerer, men vi oplever udfordringer med at opdage mobning, når eleverne ikke rapporterer det.
  • Tiltag: Vi vil intensivere fokus på mobning i kontaktgruppearbejdet og opfordre eleverne til at dele deres oplevelser i et trygt miljø.

7. Elevsammensætningen

  • Status: Elevsammensætningen afspejler det danske samfund. Vi ønsker at opretholde en balance og tiltrække en mangfoldig elevgruppe.
  • Tiltag: Vi vil undersøge mulighederne for at tiltrække flere elever uden særlige udfordringer for at bevare en divers elevgruppe.

8. Inklusion

  • Status: Vores inklusionsstrategier er effektive og gavnlige for både inklusions- og almenelever.
  • Tiltag: Vi vil fortsætte med at finjustere vores praksis for at sikre, at vi kan imødekomme behovene hos elever med specifikke udfordringer inden for vores rammer som en almen efterskole.

9. Faglige evalueringer

Dansk, Matematik og Engelsk

  • Status: Undervisningen i disse fag følger Fælles Mål, og eleverne har generelt et godt udbytte. Vi har bemærket, at eleverne i år har været mere tilbageholdende i den mundtlige deltagelse.
  • Tiltag: Vi vil skærpe holddelingsprocessen og implementere strategier for at øge elevernes tryghed og aktive deltagelse i mundtlig undervisning. Vi overvejer at tilbyde Cambridge English for at imødekomme det stigende niveau i engelsk.

Tysk

  • Status: Vi har oplevet udfordringer med at rumme elever på forskellige niveauer, fra nybegyndere til højt niveau.
  • Tiltag: Fremover vil vi fraråde elever uden tidligere tyskundervisning at vælge faget i 10. klasse eller overveje holddeling.

Samfundsfag

  • Status: Vi har observeret, at eleverne i år har haft en mere tilbageholdende interesse for samfundsmæssige emner.
  • Tiltag: Med en uddannet faglærer vil vi arbejde på at gøre undervisningen mere vedkommende og øge elevernes interesse og engagement.

Idræt

  • Status: Vi har bemærket, at elevernes engagement i idrætsfaget varierer, især når undervisningen ligger om eftermiddagen.
  • Tiltag: Vi vil give idrætsfaget mere status og gøre det mere attraktivt, bl.a. ved at variere aktiviteterne og placere dem tidligere på dagen.

10. Linjefag

P10 Nord

  • Status: Holdet har været fagligt stærkt, men der har været udfordringer med at kombinere det faglige med læring i naturen.
  • Tiltag: Vi vil justere årsplanerne for at sikre en bedre balance mellem teoretisk og praktisk læring og skabe optimale læringsrammer for alle elever.

Jagt og Lystfiskeri

  • Status: Vi har bemærket behovet for at styrke elevernes forståelse for naturetik og respekt for dyrelivet.
  • Tiltag: Vi vil intensivere fokus på naturetik fra starten af næste skoleår og overveje samarbejde med lokale jagtforeninger for at berige undervisningen.

Nordisk Friluftsliv og Islandske Heste

  • Status: Holdene har haft stor succes med engagerede elever og betydelig udvikling.
  • Tiltag: Vi vil fortsætte med at ramme elevernes zone for nærmeste udvikling og øge fokus på naturetik og hestevelfærd.

11. Valgfag og fællesaktiviteter

  • Status: Valgfagene har fungeret godt, men der er plads til forbedring i udbuddet og kommunikationen.
  • Tiltag: Vi vil sikre et bredt udvalg af valgfag, der passer til elevernes interesser og niveauer, og forbedre planlægningen og kommunikationen omkring dem.
  • Fællesaktiviteter: Vi ønsker at øge antallet af obligatoriske fællesaktiviteter for at styrke det store fællesskab og sikre, at alle elever føler sig inkluderet.

12. Rengøring og Weekender

  • Rengøring: Vi vil optimere rengøringsprocedurerne ved at tildele faste opgaver til eleverne og sikre bedre opfølgning.
  • Weekends: Vi planlægger flere temaweekender og aktiviteter for at øge elevernes lyst til at blive på skolen i weekenderne og styrke fællesskabet.

13. Demokratisk dannelse og forpligtende fællesskab

  • Status: Vi har erfaret, at det kan være en udfordring at få alle elever til fuldt ud at deltage i det forpligtende fællesskab.
  • Tiltag: Vi vil rammesætte weekendundervisningen bedre og integrere demokratiske processer i dagligdagen for at fremme elevernes ansvarsfølelse og engagement.

Denne evaluering viser, at HNE fortsat er dedikeret til at forbedre og udvikle vores undervisning og skolemiljø. Vi ser frem til at implementere de nævnte tiltag og styrke vores position som en skole, der lever op til vores kvalitetsmål og værdigrundlag.

HNE, 2024

HNE PÅ INSTAGRAM

[insta-gallery id="1"]